Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x

Úszás hideg vízben - ötletek, tippek a nyíltvizi, triatlon úszáshoz

frissítve

A sportolók (főleg a triatlonisták, úszók, OCR-esek) többsége nem szereti a hideg vizet, ennek ellenére gyakran kell megmártózniuk benne akár versenyeken, akár edzéseken. A következő ötletek segíthetnek elviselhetőbbé tenni a hideg vízes úszást, elsősorban nyílt vízben, nem az uszodában! A versenyekre való felkészüléshez is kifejezetten jó, ha nemcsak medencében gyakorolunk.

29 ápr. 2010 Hozzászólás: Hozzászólás  

 

Az első és legfontosabb tanács, hogy hideg vízben, főleg ha az ismeretlen vagy távol esik a segítségtől, ne edzünk egyedül! Legalább a parton legyen segítőnk, de jó, ha többen vagyunk a vízben. Ez nemcsak biztonságot ad, hanem kellemesebb is. A hideg vizet meg lehet szokni, de nem kell állandóan hidegben lennünk ahhoz, hogy jól vegyük ezt az akadályt egy hűvösebb, nehezebb versenyen.

A nyíltvízi úszás egy fantasztikusan jó edzés és élmény, amely egy kis technikát, sok önbizalmat és néhány alapvető felszerelést igényel. Triatlonistáknak és OCR versenyzőknek "kötelező", de futók és más sportágak művelői számára is tökéletes, akik egy izgalmas keresztedzési formával szeretnék kiegészíteni az edzésüket. 

A nyíltvízi úszás talán legfontosabb készsége (az úszáson kívül) az alkalmazkodóképesség. A jó nyíltvízi úszók a körülményektől függően képesek megváltoztatni a csapásukat, a ritmusukat, a lábtempót – például az áramlás változásától, egy hullámtól, a napsütéstől függően vagy ha valaki mellett úsznak éppen.

Úszósapka.

Hideg vízben vagy kettő sapkát viselj vagy neoprén úszósapkát. Ezek segítenek megelőzni, hogy tested hidegre legérzékenyebb pontja kihűljön.

Úszószemüveg.

A nyílt vízben általában jobb, ha szemüveget viselsz. Nem feltétlenül mindig, mert előnye elsősorban akkor van, ha hideg a víz, kint hideg van, nagyok a hullámok, erős a napsütés, nagy tömegben úszol. 

Úszó lábvédő, zokni

A lábon keresztül szintén gyorsan ki lehet hűlni. Edzéseken ajánlott a neoprén zokni viselése, versenyeken ezt azonban elhagyhatod, mert küzdelmes lehet úszás után még ezzel is bajlódni a depó felé tartva. Ugyanakkor egy Ironman távot leúszni 12 fokos vízben jobb ilyen zoknival, mert többet nyersz energiában, mint vesztesz időben.

Neoprén

Minden körülmények között ajánlott a viselete nyílt vízben, ha a szabályok engedik vagy kötelezővé teszik - hozzá kell szoktatnod magadat a versenyek előtt. A fel- és levétel gyakorlása is fontos, jellemzően uszodában elég gyakorolnod a neoprén nélküli úszást.

Ha lehet, használj teljes ruhát, az ujj nélküli verziók szinte csak a meleg vízben érnek valamit.

Érdemes olyan neoprént választanod, ami megfelel a hidegtűrésednek, a stílusodnak és a sebességednek.

Rosszabbul úszók válasszanak vastagabb  neoprént, ami ugyan kicsit csökkenti az úszás hatékonyságát, de a vízfekvést javítja, több energiát megspórolva. A jól úszók - hacsak nem úsznak rendszeresen nagyon hideg vízben - válasszanak vékonyabb, gyorsabb ruhát, számunkra keveset számít a vízfekvés, viszont sokat jelent a könnyebb mozgás.

Füldugó

Szokatlan kellék, de hideg vízben erősen javasolt! Hideg vízben a fülhártya könnyen begyulladhat, de a hőveszteség is jelentős lehet. Kényelmetlen lehet első alkalommal, de hamar meg lehet szokni. Ha nem szereted, akkor is próbáld ki 1-2 alkalommal, hogy amikor szükség van rá, akkor ne legyen ismeretlen az érzés!

Edzés

A cikk folytatódik a hirdetés után...

Főleg egy hideg vizes verseny előtt fontos, hogy legalább 2-3 alkalommal ússzál nyílt vízben, neoprénben - amennyiben a versenyen is azt fogod használni. Ezzel a ruha használatot, a mozdulatokat és a hideg víz pszichés hatását is időben megszokod.

Bemelegítés

Különösen fontos a hosszú, alapos bemelegítés a verseny reggelén (persze edzés előtt is, de arra általában sajnos kevesebb idő jut). Segít a szervezet sokkhatásának csökkentésében.

Vízbemerülés

Különösen hideg víz esetén érdemes az arcodat először óvatosan vízbe meríteni. Erre egy jó módszer, ha egy nagy buborékot fújsz az arcod előtt, ami segít csökkenteni a hideg víz hatását.

További ötletek: hasznos lehet olyan bemelegítő krémek használata, amelyek kellemes meleg érzetet biztosítanak, különösen sokat segít, ha teljesen kipihentek vagyunk (sok alvás a verseny előtti 2 éjszaka), légzőgyakorlatok és mentális/koncentrációs gyakorlatok végzése.

Ezekről később részletesebben írunk.

A nyílt vízi úszó edzéseken elsősorban az állóképességet, a tájékozódást és a vízben való mozgást érdemes gyakorolni, a stílust és a gyorsító edzéseket inkább az uszodában. A gyakorlottabbaknak azonban érdemes ezeket is egy-egy alkalommal bevenni a nyílt vízi edzésprogramba.

Edzések, edzéstervek: www.triatlonedzo.hu | Edzés cégeknek: www.cegedzes.hu

Utoljára frissítve: csütörtök, 27 április 2023 13:27

Edzés, támogatás

A terepsport.hu a X2S TEAM multisport csapattal és edzőivel várja a felkészüléssel, edzéssekkel kapcsolatos kérdéseket. Csapat vagy személyi edzéseken is állunk az érdeklődök rendelkezésére.

Életmód tanácsok

Szakembereink a legtöbb életmód témában rövid időn belül választ tudnak adni. Elsősorban a természetgyógyászattal kapcsolatosan, de tagjaink között orvosok is várják a kérdéseket.

Táborok, csapat

A terepsportok legaktívabb és legeredményesebb magyar csapata a X2S TEAM. Tagjai közé várja azokat, akiknek a kalandok és a kihívások az élet mindennapos részei.

Kapcsolatok

Aktív kapcsolataink vannak a hazai és nemzetközi szervezetekkel, versenyrendezőkkel, így szinte bármilyen sporttal, versennyel kapcsolatos kérdésben nagy valószínűséggel tudunk segíteni.

Top Tweets

Maradjunk kapcsolatban!

Budapest, Solymár
T: +36 30 48 88 261
T: +36 70 70 84 474

X2S TEAM - terepsport felsőfokon

Magyarország legeredményesebb terepsport csapata a X2S TEAM

2005 óta 100+ bajnoki címet érdemeltek ki a sportolók, 2000+ eseményen vettek részt, a kiemelt médiamegjelenések száma 200+ (TV, magazinok, rádió interjúk) és a csapat 50+ rendezvényt szervezett.

Legyál Te is tagja ennek a közösségnek!

Amiért érdemes belépned a csapatba:

  • közös edzések, versenyek itthon és külföldön
  • egyedi megjelenés, csapatmez
  • váráslási kedvezmények
  • máshol nem megtalálható MULTISPORT érzés

Itt jelentkezhetsz, érdeklődhetsz duplanyil

Hivatalos

A www.terepsport.hu weboldal hivatalos tartalma.

 

Hivatalos

Oldaltérkép


 

Ars poetica

Rólunk